برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

حقایقی باور نکردنی در مورد استروژن

هورمون مردانه تستوسترون که مادر اغلب هورمون های استروئیدی سنتتیک اعم از تزریقی و خوراکی نیز به شمار می رود در حقیقت اصلی ترین منبع تولید هورمون زنانه استروژن در بدن مردان است به این معنی که این هورمون تحت تاثیر آنزیم هایی که در خود بدن یافت می شود به هورمون زنانه استروژن (استرادیول) تبدیل می شود.

اگر چه وجود هورمون زنانه استروژن در بدن مردان تا حدود زیادی عجیب و غیر قابل تحمل می نماید ولی بد نیست بدانید که این هورمون از نظر ساختار شیمیایی شباهت های زیادی با هورمون مردانه تستوسترون دارد و از این نظر با تغییرات ساده و مختصری که تحت تاثیر آنزیم های موجود در بدن مردان در ساختار شیمیایی تستوسترون رخ می دهد این هورمون به راحتی به هورمون زنانه استروژن تبدیل می گردد.

تبدیل تستوسترون به هورمون زنانه استروژن در قسمت های مختلف بدن رخ می دهد که از آن جمله می توان به بافت های چرب، کبد، عضلات اسکلتی، سیستم عصبی مرکزی اشاره کرد. میزان تبدیل تستوسترون به استروژن در بدن افرادی که از سلامت کامل برخوردار هستند به اندازه ای نیست که این هورمون زنانه بتواند منشاء عوارض جانبی زنانه شود و همچنین حساسیت بدن افراد سالم به این هورمون نیز به اندازه ای نیست که همین مقدار اندک از هورمون زنانه استروژن که در بدن تولید می شود بتواند به عوارض استروژنی ناگوار ختم شود و حتی ممکن است وجود همین مقدار اندک از هورمون زنانه استروژن در بدن مردان سالم بتواند به بالانس کلسترول کمک کرده و فوایدی نیز به دنبال داشته باشد که در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

در صورتی که میزان این هورمون در بدن مردان افزایش یافته و یا بدن مردان نسبت به این هورمون از حساسیت بالایی برخوردار باشد وجود همین مقدار از این هورمون نیز به بروز عوارض جانبی استروژنی که عارضه نوک سینه از ابتدایی ترین و از اصلی ترین این عوارض است ختم می شود که این مسئله در بدن بسیاری از کسانی که از داروهای استروئیدی استفاده های ناهنجار می کننده به وضوح قابل شناسایی و بررسی است. لازم به ذکر است که این هورمون علاوه بر عارضه نوک سینه منجر به افزایش توده چربی زاید و افزایش احتباس آب و املاح در بدن نیز می شود و از این رو کسانی که کیفیت را مقدم بر کمیت می دانند و هر افزایش وزن و هر افزایش حجمی را به غلط پرورش اندام تعبیر نمی کنند همواره در جهت مهار اثرات این هورمون در بدن وارد عمل شده و همواره درصدد جلوگیری از تبدیل استروئیدها به استروژن بی می آیند!

کسانی که از استروئیدهای استفاده می کنند معمولا از داروهایی که به نام عمومی آنتی استروژن شناخته شده و مکانیسم های اثر مختلفی نیز دارند برای مهار این هورمون و برای جلوگیری از تبدیل شدن استروئیدهای به استروژن استفاده می کنند که در این سلسله مقالات در مورد این دسته از داروها نیز توضیحات مبسوط ارائه خواهد شد.

اگر چه استروژن به عوارض ناگوار در بدن مردان ختم می شود ولی با این وجود از این حقیقت نیز نمی توان گذشت که خود این هورمون به واسطه افزایش احتباس آب و املاحی که در بدن رقم می زند به افزایش محسوس وزن و حجم کمک کرده و در نهایت به افزایش محسوس رکوردها نیز ختم می شود و از این نظر این هورمون برای برخی از ورزشکاران که در صدد افزایش سریع و نه چندان با کیفیت وزن و حجم بوده و یا در صدد افزایش رکوردهای خود هستند تا حدودی محترم نیز شمرده می شود.
پیش از اینکه هورمون استروژن را دشمن شماره یک پرورش اندام قلمداد کرده و از این هورمون به شدت برائت بجویید و پیش از اینکه این هورمون را تماما مخرب دانسته و آن را آفت عضلات خود بدانید مطالب زیر را به دقت مطالعه کنید:

استروژن و مصرف گلوکوز

استروژن با افزودن بر نفوذپذیری گلوکوز در توده های عضلانی، نقشی مهمی در ایجاد شرایط آنابولیکی پایدار در توده های عضلانی بازی می کند. لازم به توضیح است که این هورمون زنانه با تحت تاثیر قرار دادن میزان آنزیم G6PD که با میزان ورود گلوکوز به درون بافت های عضلانی در ارتباط تنگاتنگ است موفق به محقق ساختن این امر می شود.

استروژن و GH/IGF-1

استروژن ممکن است نقش مهمی در میزان تولید GH/IGF-1 نیز در بدن داشته باشد. GH یا هورمون رشد که در ایران به نام سوما نیز شناخته می شود معرف حضور همگان هست و در مورد IGF-1 نیز که در ادامه و در همین سلسله مقالات توضیحات مبسوطی داده خواهد شد نیز اشاره به این مهم را ضروری می دانم اثراتی همانند مثبت شدن بالانس نیتروژن، تشدید سنتز پروتئین و پدیده مهم هیپر پلازی که با مصرف هورمون رشد در بدن رخ می دهد در حقیقت به واسطه تبدیل هورمون رشد انسانی به IGF-1 بوده و از این نظر IGF-1 را می توان مسئول مستقیم این تاثیرات دانست.

بر اساس تحقیتی که سال ها پیش در مورد اثرات آنتی استروژنی موسوم به تاموکسیفن انجام شده است این مسئله به وضوح ثابت شد که این دارو موجب کاهش میزان IGF-1 در بدن می شود و بر اساس تحقیقی که در سال ۱۹۹۳ و در زمینه هورمون درمانی با تستوسترون در بدن افراد کهنسال صورت گرفت روشن گردید زمانی که تستوسترون انانتات را به همراه آنتی استروژن تاموکسیفن مصرف می کنید به میزان قابل ملاحظه ای میزان هورمون رشد و IGF-1 در بدن کاسته می شود.
تحقیق دیگری نشان داد که تزریق ۳۰۰ میلی گرم تستوسترون انانتات در هفته موجب افزایش محسوس میزان IGF-1 در بدن می شود و این در حالی است که تزریق این مقدار ناندرلون موجب چنین اثری در این شدت در بدن نمی گردد و دانشمندان دلیل این تفاوت را در تبدیل تستوسترون به استروژن و در عدم تبدیل و یا در تبدیل بسیار ناچیز ناندرولون به استروژن دانست و تفسیر کرده اند.

همه چیز درباره هورمون استروئید و مصرف آن

استروژن و گیرنده های آندروژنی

این مسئله نیز به تحقیق روشن شده است که استروژن همچنین میزان تجمع گیرنده های آندروژنی در برخی از بافت های بدن را افزایش می دهد. برای روشن شدن این مسئله تحقیقی به این شرح انجام شد که استروژن های حیوانات آزمایشگاهی را از بدن خارج کرده و سپس به صورت سنتتیک به بدن این حیوانات هورمون زنانه وارد کرده و مشاهده کردند میزان ایجاد پیوند بین هورمون Methyltrienolone با گیرنده های آندروژنی در حدود ۴۸۰ درصد تقویت شد.
لازم به توضیح است که در شرایط آزمایشگاهی از داروی Methyltrienolone برای انجام آزمایش بر روی گیرنده های آندروژنی استفاده می شود. نتیجه ای که از این تحقیق گرفته شد این بود که ممکن است استروژن مستقیما موجب افزایش تعداد گیرنده های آندروژنی در برخی از قسمت های بدن شده و یا از به تحلیل رفتن این گیرنده ها و از کاهش تعداد این گیرنده ها در برخی قسمت های بدن جلوگیری بکند.

استروژن و خستگی

«خستگی استروئیدی» نیز از جمله اصطلاحات و ترکیباتی است که امروزه در دنیای ورزش های قدرتی مصطلح شده است به این معنی که افراد علیرغم اینکه از داروهای استروئیدی برای افزایش قدرت و حجم خود استفاده می کنند ولی در اغلب موارد در میانه های دوره های استروئیدی با خستگی بی دلیل رو در رو می شوند و این در حالی است که این قبیل خستگی ها در بدن ورزشکاران دهه های قبل که معمولا بر خلاف امروزی ها و به این شدتی که امـروزه در میان ورزشکاران رشته های قدرتی معمول شده است از آنتی استروژن در خلال دوره ها استفاده نمی کردند دیده نمی شد.

دانشمندان عرصه استروئید شناسی افت شدید میزان استروژن در بدن در نتیجه مصرف و یا حتی افراط در مصرف anti-estrogen ها را عامل اصلی بروز این خستگی دانسته و برای اثبات این ادعای خود نیز به این مسئله اشاره می کنند که زنان پس از رسیدن بـه سـن یـائسگی و در دورانـی که استروژن کافی در بدن شان تولید نمی شود با همین رخوت و با انواعی از همین نوع از خستگی ها و رخوت های عضلانی درگیر می شوند که صد البته با تامین استروژن بدن، این حالات تا حدودی مرتفع می شوند.

دانشمندان عقیده دارند که استروژن با تاثیری که بر سرتونین که یکی از ناقل های سیستم عصبی مرکزی بوده و با مقوله خستگی و خواب شدیدا در ارتباط است می گذارد موجب کاهش محسوس خستگی و بی حالی می شود. ورزشکاران حرفه ای اولا استروژن را به آن شدتی که ورزشکاران مبتدی در بدن خود مهار می کنند مهار نمی کنند و بر خلاف ورزشکاران سطوح پایین که همواره تمایل به استفاده از استروئیدهایی که به هورمون زنانه تبدیل نمی شوند دارند از داروهایی که قدرت استروژن زایی قابل ملاحظه ای دارند نیز استفاده کرده و در برخی موارد و مخصوصا در شرایطی با خستگی های این چنینی رو در رو می شوند از تزریق استرهایی از استروژن که به صورت خالص و یا در ترکیب با برخی از استروئیدها قابل دسترسی نیز بهره می گیرند.

ورزش و آنتی استروژن ها

استفاده از آنتی استروژن ها در شرایطی که بدن افراد در برابر استروژن حساسیت بالایی دارد و استفاده از استروئیدها ممکن است به بروز عوارضی همانند نوک سینه ختم شود اکیداً و قویاً توصیه می شود ولی در شرایطی که افراد در برابر این هورمون حساسیت چندانی ندارند و استفاده از استروئیدهایی که به استروئیدهای استروژن زا معروف هستند برای این دسته از افراد مشکلی را به وجود نمی آورد استفاده از آنتی استروژن و مهار کردن شدید استروژن در بدن ممکن است به روز معضلاتی همانند خستگی مفرط و بی حوصلگی و موارد مشابه شود و از این رو توصیه نمی شود که این هورمون را صد در صد در بدن خود خفه کنید!
همچنین لازم به توضیح است که این گفته ها به این معنی نیز نخواهد بود که افزایش شدید میزان استروژن در بدن مردان برای رشد و توسعه بافت های عضلانی الزامی خواهد بود بلکه بالا بودن افراطی میزان استروژن در بدن مردان نیز به همان اندازه که پاکسازی کامل بدن از هورمون زنانه استروژن مردود است مردود بوده و به عوارض ناگواری ختم خواهد شد؛ حتی اگر به دلیل پایین بودن حساسیت گیرنده های موجود در نوک سینه، عارضه ژینکوماستی در بدن افراد دیده نشود.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

2.5/5 – (2 امتیاز)
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

9 پاسخ

  1. سلام من داروی بدنسازی مصرف کردم و بعد از پایان مصرف دچار افت بسیار شدید میل جنسی شدم وقتی آزمایش دادم متوجه شدم سطح پروژسترون بدنم خیلی بالاست. لطفا در مورد پروژسترون و راههای مهار این هورمون و عوارض جانبی اش مطلب بگذارید

  2. سلام.من قصد دارم یک دوره شش هفته ای دیانابول با هفته ای ۵۰۰ میلیگرم تستستورون انانتیت بردارم و تصمیمم جدیه و از ژنیکوماستی میترسم. به جز پایان دوره که باید از نولوادکس استفاده کنم، در طول دوره هم داروی خاصی هست که باید استفاده شه؟ ممنون

    1. چرا میخواهید با سلامتی وزحمات پدرمادرتون بجنگید چه خبره برای چی اینکارو بکنید برای چند ماه اب دار شدن وبعد خالی شدن

    2. سلام من ۲سال باشگاه میرم بدونه مصرف مکمل صدام هم بشدت کلفته و بدن عضلانی دارم اما چنتا مشکل دارم اولیش اینه که نوک سینه هام زده بیرون و بافت سینم بشدت رشد کرد دوم اینکه باسنم خیلی بزرگ شده لطفا کمکم کند ۳ساله این مشکارو دارم و درست نشده بیشتر از همه سایز باسنم اذیتم میکنه هیچ شلواری اندازم نمیشه و برای یه پسر جای تاسف داره
      قد:۱۸۳
      وزن :۱۲۶
      خاهش میکنم کمکم کنید دعا میکنم واستون

      1. از قد وزن شما مشخصه درصد چربی شما خیلی بالاست کلا باید برنامه غذایی لاغری وفرم دهی کار کنید نمیشه فقط باسن سینه را لاغر کرد

  3. لطفا کمکم کنید من ۱۹ سالمه و نوک سینه هام سلاق و بزرگ شده چندین ۱ سال باشگاه میرم قبلشم ۱ سال با فاصله رفته بودم مشکل اینه که تمام علایم افزایش استروژن رو دارم در رفتارم و حتی علایم نفخ ریزش مو و واضح ترینشونم نوک سینمه نمیتونید کمکم کنید? چیزی نیست که به این راحتی به خانواده گفت لطفا راه حلی دارید بگید.

    1. به پزشک متخصص غدد مراجعه کنید اگر هم درصد چربی شما بالا باشد باید از چربی کم کنید تا بهبود حاصل شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی