برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

چربی چربی سوز!

چربی چربی سوز : درباره نارگیل و خواص ترموژنیکی طبیعی

شاید تا به حال بارها به خود گفته اید چه خوب بود اگر چربی وجود داشت که همچنین به فرآیند چربی سوزی کمک می کرد. شاید تعجب کنید اگر به شما بگویم که چربی چربی سوز وجود دارد!
درست است. آن روغن نارگیل خالص است یک ستاره پرنور که در دنیای تغذیه می درخشد.
وقتی لغت ترموژنیک را می شنوید چه چیزی به ذهنتان می رسد؟ احتمالاً کلمه گرما و تولید گرما جزو اولین لغت هایی هستند که به ذهن تان می رسند. یا که ممکن است به یک مکمل محرک نظیر کافئین فکر کنید. مکملی که شناخته شده است و متابولیسم سرعت می دهد و باعث افزایش مصرف انرژی می شود و احتمالاً به تنها چیزی که در این میان فکر نمی کنید. واژه نارگیل و روغنی است که از آن گرفته می شود. در زمان های نه خیلی دور روغن نارگیل در کنار روغن سویا هیدروژنه به عنوان بدترین ماده غذایی (چربی های بد) شناخته شده است. ممکن است شما آنها را به نام دیگری نیز بشناسید: اسیدهای چرب ترانس. در مطالعات تحقیقاتی نشان داده شده که این چربی ها منجر به افزایش خطر ناراحتی های قلبی و چاقی می شود اما این در حالی است که روغن نارگیل فرآیندسازی شده با روغن نارگیل طبیعی سالم از زمین تا آسمان تفاوت دارد. به همین جهت لازم است نگاه موشکافانه تری به روغن نارگیل داشته باشیم.

روغن نارگیل خالص چیست؟

روغن نارگیل از گوشت میوه نارگیل گرفته شده است. این روغن در نواحی گرمسیر و حاشیه اقیانوس ها تهیه می شود. جایی که درخت نارگیل به صورت فراوان رشد می کند . افراد زیادی در  دنیا وجود دارند که هزاران سال است که از این روغن به جهت پخت و پز استفاده می کنند. زیرا روغن نارگیل در دمای بالا پایدار است . آن به طور کامل برای متدهای پخت و پز نظیر سرخ کردن مناسب است. پایداری این روغن دلیل این مسئله است که چرا به کندی اکسید می شود. میزان بالای چربی اشباع شده روغن نارگیل چیزی است که آن را پایدار می سازد به غیر از این که در کنار مسئله دارای خواص بی شمار سلامتی زاست. مسئله خوب و بد بودن روغن نارگیل به متد روغن گیری آن بستگی دارد فرآیند تصفیه نیز منجر به کاهش میزان چربی اشباع شده روغن است و بسیاری از اسیدهای چرب ترانس تبدیل می کند.
این در حالی است که روغن نارگیل طبیعی از میوه تازه گرفته می شود. این روغن ها طعم و مزه ای مشابه با نارگیل دارند در حالی که روغن نارگیل تصفیه شده شفاف، بی مزه و بی بو است.

فواید روغن نارگیل برای سلامتی

در رابطه با قدردانی از بی نظیری روغن نارگیل خالص مهم است درک کنیم چگونه بدن به پردازش درشت مغذی ها می پردازد. به طور معمول چربی های متفاوت از پروتئین ها و کربوهیدرات ها متابولیز می شوند. به جای تجزیه و تحلیل به شکل گیری بلوک های سازنده بافت ها و تولید  فوری انرژی از چربی ها به صورت طبیعی و در ابتدا به صورت اسیدهای چرب تجزیه و تحلیل می شوند. اینها سپس متراکم می شوند تا لیپوپروتئین ها را شکل بدهند قبل از اینکه در بافت های چربی ذخیره شوند. به هر حال، اسیدهای چرب زنجیره ای شبیه موارد دیگر به صورت فراوان در روغن نارگیل طبیعی نیز یافت می شوند. از آنها شبیه دیگر چربی ها به وسیله بدن استفاده نمی شود، بلکه بیشتر آنها نقشی مشابه با کربوهیدرات ها دارند.
این یعنی اسیدهای چرب با زنجیره های متوسط به صورت آزاد در خون جریان نمی یابند یا که ذخیره نمی شوند تا که به وزن بدن بیفزایند. در عوض، آنها به کبد فرستاده می شوند، آن هم در جایی که آنها بلافاصله به انرژی تبدیل می شوند. درست است، این چربی تحت عنوان چربی ذخیره نمی شود اما به صورت مستقیم از آن استفاده می شود و در نتیجه تولید انرژی را داریم که به متابولیسم شما سرعت می دهد. شماری از مطالعات این مشخصه بی نظیر روغن نارگیل طبیعی را قطعی کرده اند. این مسئله عمده ترین و بهترین دلیل استفاده از روغن نارگیل به عنوان بهترین گزینه در مقایسه با سایر روغن های نباتی تصفیه شده است و مهم تر از همه این که در یک مطالعه نشان داده شده اسیدهای چرب با زنجیره های متوسط نظیر آن چه در روغن نارگیل یافت می شود منجر به افزایش متابولیسم به میزان ۴۸ الی ۶۵ درصد در افراد چاق می شوند. این تاثیر ترموژنیک ۲۴ ساعت بعد از هضم این نوع از اسیدهای چرب همچنان ادامه دارد. بنابراین قابل توجه بدنسازان این که اسیدهای چرب با زنجیره های متوسط تنها یک منبع انرژی سالم نیستند، آنها همچنین به سوزاندن چربی های ذخیره شده کمک می کنند. بنابراین روغن نارگیل را هر چه سریع تر در برنامه غذایی تان بگنجانید اما همچنان منتظر سایر منافع این روغن شگفت انگیز باشید.

 اسید لوریک

این چربی چربی سوز طبیعی شامل دامنه ای از چربی هایی اشباع شده سالم و چربی های اشباع نشده تک زنجیره ای است. بسیاری از این موارد نظیر اسیداولئیک و اسید لینولئیک دارای خواص سلامتی بخش سودمندی هستند. به هر حال بیشتر از ۶۰ درصد چربی ها در روغن نارگیل  طبیعی جزو چربی های اشباع شده هستند چربی زنجیره متوسط روغن نارگیل طبیعی اسید لوریکاست، یک اسید چرب اشباع شده که از ۱۲ کربن ساخته شده است. اسید لوریک در طبیعت وجود ندارد بلکه آن را می توان در شیر انسان روغن دانه نخل و در شیر بعضی از حیوانات یافت. اما در روغن نارگیل، نیمی از اسیدهای چرب را شکل می دهد. اسید لوریک یک عامل ضد میکروب بالقوه است و تأثیرش بر سطوح کلسترول از هر چیز دیگری پایدارتر است. این اسید منجر به افزایش کلسترول در بدن البته از نوع خوب آن می شود و در نتیجه به حمایت از فرآیند سیستم قلبی می پردازد. علاوه بر تأثیری که این روغن بر منافع سلامتی بخش سیستم قلبی و فرآیند چربی سوزی دارد، روغن نارگیل منافع سلامتی زا دیگری را نیز مهیا می کند که از آن جمله می توان بر افراد مبتلا به دیابت نوع دو اشاره کرد.
چربی اشباع شده موجود در این روغن به کنترل دامنه سنتز گلوکز کمک می کند. منجر به تنظیم تجزیه و تحلیل کربوهیدرات ها در گلوکز می شود و به این شکل به حفظ سطح قند خون در یک دامنه کمک می کند. به همین دلیل مصرف روغن نارگیل گاهی اوقات در کنار کربوهیدرات ها توصیه می شود تا که به کاهش تاثیر گلیسمیک کمک کند.
از این چربی چربی سوز در مصارف خانگی، صنعتی، پزشکی و… استفاده می شود. اما همچنان توجه داشته باشید که این روغن می تواند یک افزودنی مناسب برای محلول پروتئینی تان باشد. اگر از روغن نارگیل طبیعی به منظور چربی سوزی استفاده می کنید با یک قاشق چایخوری در روز شروع کرده یا که آن را جایگزین روغن های ویژه پخت و پز معمول تان کنید. سپس به تدریج مصرف روزانه تان را تا حداکثر شش قاشق غذاخوری افزایش دهید. این عملکرد به شما اجازه می دهد تا بدنتان را با این روغن سازگار کنید به ویژه که روغن نارگیل دارای یک تاثیر مسموم کننده بر روی بدن است البته فراموش نکنید که روغن نارگیل یک روغن جادویی نیست و باید به جهت عملکرد چربی سوزی و حفظ روند آن با یک برنامه غذایی و ورزشی مناسب همراه باشد.

منبع : بشیر

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی