برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

logo
منو
برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

کاتالوگ

مقالات

مشاوره تجهیز باشگاه

اخبار بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لیست باشگاه بدنسازی

تبلیغات

برنامه بدنسازی

موزیک بدنسازی

کلیپ بدنسازی

معرفی کارخانه بدنسازی

آموزش مربیان

مقالات

اخبار بدنسازی

کاتالوگ

مشاوره تجهیز باشگاه

تبلیغات

لیست باشگاه بدنسازی

لیست مربیان بدنسازی

لاغری، رژیم غذایی و متابولیسم

افزایش متابولیسم

همیشه لازم نیست برای لاغر شدن سراغ رژیم های غذایی سفت و سخت و ورزش های طاقت فرسا بروید. کافی است سوخت و ساز یا متابولیسم بدنتان را افزایش دهید تا سریع لاغر شوید.

در وجود شما رازی نهفته است. همین حالا کارگرهای موجود دربدن تان در حال فعالیت هستند تا کالری های اضافه را بسوزانند و چربی ها را دورکنند. این فعل و انفعالات همه و همه «متابولیسم بدن» هستند که در واقع همه آن چیزی است که در بدن تان اتفاق می افتد هر بار که غذا می خورید، آنزیم های موجود در بدن تان مواد غذایی را به ذرات کوچک تر تجزیه می کنند و آن را به انرژی تبدیل می کنند تا قلب تان بزند، مغزتان کار کند و بدن تان فعالیت کند.

هر چه متابولیسم بدن تان سریع تر عمل کند بدن تان کالری بیشتری می سوزاند. هر چه کالری بیشتری بسوزانید راحت تر لاغر می شوید و چاقی را از خود دور می کنید. آیا می دانید چقدر می توانید متابولیسم بدن تان را کنترل کنید؟ قطعاً نمی توانید میزان کالری که برای ضربان قلب تان می سوزد کنترل کنید اما می توانید با رژیم غذایی درست و ورزش های مناسب روزانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری را بسوزانید.

صبحانه بخورید

اگر صبحانه مناسبی نخورید، بدن تان وارد مرحله ای به نام ضعف می شود و سرعت متابولیسم بدن کاهش می یابد. نتایج تحقیقی که در آمریکا انجام شده نشان داده افرادی که بین ۲۲ تا ۵۵ کالری از همه کالری مورد نیاز بدن شان را از صبحانه تامین می کردند، طی ۴ سال حدود یک کیلو گرم چاق شدن افرادی که بین ۱۰ تا ۱۱ درصد از این میزان را از صبحانه تامین می کردند حدود ۳ کیلوگرم در سال چاق شدند و در نهایت افرادی که به صورت منظم صبحانه نمی خوردند و اغلب اوقات خوردن صبحانه را فراموش می کردند در سال ۴/۵ برابر سایر افراد دچار چاقی شدند.

اما صبحانه چه بخورید؟

برای صبحانه سراغ برشتوک های رژیمی که هضم می شوند، بروید تا دیرتر احساس گرسنگی کنید. یک املت ساده با یک تخم مرغ و دو عدد سفیده تخم مرغ و نصف فنجان فلفل و پیاز خرد شده می تواند صبحانه کاملی باشد.

صبحتان را با نوشیدن یک لیوان آب خنک آغاز کنید. تحقیقات نشان داده افرادی که روزانه حدود ۸ تا ۱۲ لیوان آب می نوشند، سوخت و ساز بالاتری نسبت به سایر افراد دارند. بدن تان برای اینکه درجه آب خنک را تعدیل بخشد، میزان کمی کالری می سوزاند، پس نوشیدن آب خنک به سوختن کالری کمک می کند.

وقتی خرید می روید

وقتی هنگام خرید مواد غذایی بیرون می روید سراغ مواد غذایی با کالری پایین بروید. با مطالعه برچسب ارزش مواد غذایی انتخاب صحیح تری داشته باشید. افرادی که مواد غذایی تند دوست دارند کمتر دچار چاقی بیش از حد می شوند. مواد غذایی تند باعث تسریع متابولیسم می شود، مصرف حدود یک قاشق غذاخوری فلفل قرمز یا سبز باعث بالا رفتن سوخت و ساز شده و متابولیسم را افزایش می دهد.

نکته قابل توجه دیگر متوجه خانم هاست. بدن خانم ها اغلب در دوران قاعدگی آهن بسیاری از دست می دهد. این امر باعث ایجاد اختلال در اکسیژن رسانی به عضله می شود، چرا که وظیفه آهن در سیستم متابولیسم بدن این است که اکسیژن را به ماهیچه ها و عضلات برساند. اگر بدن خانم ها با کمبود آهن مواجه شود در واقع با کمبود اکسیژن روبرو است و انرژی کاهش می یابد غلات، حبوبات و سبزیجات تازه و برگ سبز مانند کاهو، اسفناج و بروکلی منبع مناسبی برای آهن هستند.

وقتی زمان ناهار نزدیک است

حتماً ناهارتان را سرشار از مواد پروتئینی انتخاب کنید. حدود ۳۰ گرم پروتئین را که تقریباً معادل یک فنجان پنیر و ۲ تکه سینه مرغ است برای ناهارتان در نظر بگیرید.

یک کلید اسرار: یکی از بهترین راه های سوزاندن کالری و چربی نوشیدن چای سبز است. چای سبز حاوی ترکیباتی است که باعث سوختن چربی و بالا رفتن متابولیسم می شود. افرادی که روزانه معادل ۳ تا ۵ لیوان چای سبز می نوشند و این کار را به مدت ۱۲ هفته ادامه می دهند می توانند وزن بدن شان را تا ۴ درصد کاهش دهند. طبق نتایج یک تحقیق نوشیدن ۲ تا ۴ لیوان چای سبز در روز باعث سوختن ۵۰ کالری می شود. برای تنقلات کنار غذا می توانید لبنیات کم چرب را در نظر بگیرید. مصرف ماست کم چرب، کلسیم بدن را فراهم می کند و در ضمن باعث سوختن چربی غیر مفید نیز می شود.

خوب بخوابید !

جالب است بدانید مصرف بسیاری از مواد غذایی به مغزتان فرمان «من سیر هستم» می دهد! ماهی های چرب مانند سالمون و تن ماهی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است به خوبی این فرمان را به مغزتان می رساند. مصرف این نوع مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب و ویتامین D باعث افزایش سوخت و ساز و تسریع متابولیسم می شود و اما میزان خواب تان اگر کمتر از حد معمولی بخوابید، میزان لپتین (نوعی هورمون که باعث تنظیم مصرف انرژی می شود) بدن کاهش می یابد. افرادی که روزانه کمتر از ۷ ساعت می خوابند، بیشتر در خطر ابتلا به چاقی هستند چرا که لپتین بدن کاهش می یابد.

پیاده روی تا منزل

معمولاً خیلی ها به دنبال راه حلی برای کم کردن کارهایشان هستند. درست است؟ به خاطر داشته باشید که همین فعالیت های شما در محل کار و بیرون از منزل یک روش خوب برای سوخت و ساز بدن و سوختن چربی و کالری است شما می توانید در محل کار ورزش و نرمش های مناسبی داشته باشید.

اگر کارتان به گونه ای است که ساعت ها روی صندلی می نشینید و فعالیتی ندارید، حتماً برنامه تان را طوری تنظیم کنید که هنگام رفتن به محل کار یا برگشتن پیاده روی کنید. معمولاً به این دسته از افراد مصرف مکمل های روغن ماهی توصیه می شود. افرادی که روزانه روغن ماهی مصرف می کنند بعد از ۱۲ هفته می توانند حدود ۳ کیلوگرم وزن کم کنند. در صورتی که اگر بدون فعالیت و حرکت به کارشان ادامه دهند دچار چاقی بیش از حد می شوند.

آیا این مقاله مفید بود؟ امتیاز دهید

اولین امتیاز را بدهید
مقالات تصادفی

اگر سوال جدیدی دارید در زیر این مطلب مطرح کنید تا به سوال و جواب ها اضافه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درج آگهی بدنسازی